Det medicinerede menneske – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

PharmaSchool > Publikationer > Det medicinerede menneske

Det medicinerede menneske

UDSOLGT!

Det Medicinerede Menneske er udsolgt.

Men du har nu mulighed for gratis at downloade og udskrive bogens enkelte kapitler, som kan læses uafhængigt af hinanden.


Det medicinerede menneske

Det medicinerede menneske

Lægemiddelrelaterede, tværfaglige udfordringer for biologi og kemi i gymnasiet

Med Det Medicinerede Menneskeforeligger en temabog til brug i de gymnasiale skolers undervisning i kemi og biologi på A- og B-niveau - en bog der inddrager kernestoffet i bådekemi og biologi i aktuelle problemstillinger fra hverdagen - vel at mærke hverdagen, som de unge kender den. Og med Det Farmaceutiske Fakultet som afsender, relaterer den sig indholdsmæssigt naturligt nok til lægemidler, sundhed og sygdom.

Bogen er skræddersyet til indholdet i gymnasiereformen, med vægt lagt på tværfagligt samarbejde og samspil mellem fagene. Selv om den faglige fokus er på biologi og kemi, er der mange muligheder for et samspil med fx idræt, dansk, historie og samfundsfag.

Temabog med kernestof

Om end temabogen dækker en stor del af kernestoffet i kemi og biologi, er den ikke skrevet med det formål, at inddrage mest muligt kernestof. Der er derfor ikke tale om en grundbog, men en temabog, der er skrevet ud fra en filosofi om, at det faglige indhold i både kemi og biologi formidles bedst, når det er bundet op på "en god historie". Bogens 11 kapitler indledes således alle med perspektiverende og appetitvækkende case-stories, som giver mulighed for at få svar på autentiske problemstillinger - og nok så vigtigt i denne sammenhæng: at få svar på, hvad de udvalgte cases fra hverdagen har med kemi/biologi at gøre.

Kapitlerne kan læses i vilkårlig rækkefølge - og uafhængigt af hinanden. Efter ønske kan man lægge særlig vægt på enten kemi eller biologi. Kapitlerne er opbygget med tekster af forskellig sværhedsgrad - fra generelle oversigter til avancerede emner egnet til studieretningsprojekter i 3.g. Bogen er derfor velegnet til at anvende på forskellige niveauer og på forskellige tidspunkter i gymnasieforløbet.

Et samarbejde mellem journalister,
forskere og faglige konsulenter

Bogen er skrevet af to videnskabsjournalister som med den journalistiske tilgang til stoffet formår at sætte emnerne i en samfundsmæssig, etisk og økonomisk sammenhæng - eller sagt på en anden måde: formår at vise hvorfor det faglige indhold er interessant.

Videnskabsjournalisternes materiale er kommet i stand via kontakt til førende danske forskere. Hermed sikres bogens aktualitet. Et tæt samarbejde med fire faglige konsulenter (to biologilærere og to kemilærere) har sikret, at stoffet holdes inden for rammerne af, hvad der er relevant for undervisningen i gymnasiet, at sværhedsgraden er den optimale set i lyset af intentionerne om at udvikle undervisningsmateriale i kemi og biologi på A- og B-niveau, og endelig at bogen er i overensstemmelse med intentionerne i gymnasiereformen.

Form med indhold: Et højt fagligt niveau skal ikke være til hinder for en indbydende og spændende indpakning - og omvendt. Vi har derfor bestræbt os på et anderledes, sanseligt - nogle vil måske mene provokerende - grafisk udtryk, som ikke blot understøtter det rent faglige, men som også gerne i sig selv skulle give lyst og inspiration til at gå på opdagelse i bogen.

God fornøjelse med læsningen!